HA…
KR + DE, 2018, 6’
Angol felirattal
R: Nils Clauss, Neil Dowling

„Ha építész lennék, először a ház belsejét tervezném meg. Aztán rátenném a külsejét.” A világ különböző országaiban élő gyerekeket kérdeztek az építészetről, aztán a legjobb mondatokból egy csodálatos, pörgős kisfilmet vágtak össze. Mert hát „az építész olyan, mint egy álmodozó”, csak épp „bármit meg tud valósítani, amit akar”.

GANASHIM
IL, 2016, 2’
R: Tal Granot

Egy családi házat és kertjét bontotta legkisebb alkotó elemeire a rendező, hogy aztán egy meztelen figurával varázsoljon belőlük egészen meghökkentő kollázsokat.

HÁZAK, AHOL LAKTUNK
IT, 2018, 18’
Olasz nyelven angol felirattal
R: Arianna Lodeserto

„Róma a gazdag emberek fővárosa, egy idegen ország központja.” – mondja egy dél-olasz férfi a filmben, aki ennek ellenére, maga is itt próbál szerencsét. Az elmúlt hetven év hang- és filmfelvételeiből vágták össze ezt az egészen izgalmas alkotást, amely az időben ugrálva mutatja be a város lakhatási problémáit. Megszólalnak benne bérlők, forradalmárok, hajléktalanná vált munkások, és az ingatlanfejlesztő is, aki igazi kapitalista logikával indokolja, miért állnak üresen ezrével a bérlakások, miközben rengetegen élnek még a bódévárosban. Az először látszólag össze nem illő filmrészletekből kirajzolódik Róma állandó problémája.

16 KERÜLET, 16 EMELET, 16 EMBER 
AM, 2018, 20’
Örmény nyelven angol felirattal
R: Tatevik Vardanyan

A 16 tömb, 16 emelet, 16 ember Jereván egyik kerületében. A Szovjetunió emléke még mindig az itt élők mindennapjainak része. Már csak azért sem feledkezhetnek meg róla, mert a CCCP betűit – vagyis a birodalom egykori nevének rövidítését – formázó, hatalmas, befejezetlen, monolitikus tömbökben élnek.

ALTIMIR
US+BG, 2016, 18’
Bolgár nyelven angol felirattal
R: Kay Hannahan

Film egy kelet-európai faluról, amelyik végre nem próbál meg sem viccesebb, sem romantikusabb, sem tragikusabb lenni, mint a valóság. Bárhol a világon érdekesek lehetnek ezek a portrék, de számunkra kiváltképp azok: izgalmas észrevenni, mi mindenben hasonlít a bemutatott helyzet a magyarországi falvakéra, és mi mindenben különbözik azokétól.

MEGTÖRT HORIZONT 
NL, 2008, 5’
R: Simone Hooymans

Kialakulhat feltorlódott jégtáblákból egy hatalmas metropolisz? Ebben az animációs filmben könnyedén, persze a végzetét itt sem kerülheti el. Egy város születése és hanyatlása úgy is belefér öt percbe, hogy csöppet sem kapkodják el a történetet.

OTTHON
IR, 2018, 9’
R: Farkhondeh Torabi

A keserédes iráni animációs filmben egy család próbál elköltözni, miután egy új házat látnak a tévében. Az álomházak üres ígéretei a világ minden táján hasonlók.

A GHAZZE-ÉLMÉNY 
LB, 2018, 20’
Arab nyelven angol felirattal
R: Firas El Hallak

Egy városi park kialakítása egy átlagos településen is hatalmas vitákhoz vezet, mert mindenki másra szeretné használni azt. Ghazze városa pedig nem egy átlagos település, hiszen az ott élő tízezer libanoni polgár mellett majdnem kétszer annyi szír menekült kapott ott ideiglenes szállást. Vajon hogyan működik a közösségi tervezés ilyen feszült viszonyok között úgy, hogy ráadásul Ghazze egyetlen nagy közterületéről van szó? További ellentéteket szül az előkészítés, vagy épp segít elsimítani azokat?

CLARABÓIA
HU, 2016, 6’
Magyar nyelven, angol felirattal
R: Máté Albert, Potyondi Gergő

A Tovább Élni Egyesület perbáli gyermekotthonába a BME Középülettervezési Tanszék évről évre szervez építőtábort, ahol a lakók életét megkönnyítő javítási és fejlesztési munkákat építészhallgatók készítik el. 2016 nyarán az Építész Szakkollégium tagjai járdát és tűzrakóteret építettek.

VÁRAKOZÁS
NL, 2018, 6’
R: From form

A film egy nő gyászának alakulását követi nyomon – egy épületen keresztül. A helyszín a Belga St. Niklaas-i Heimolen krematórium, amelynek szimbolikus építészeti stílusa a nő gesztusait tükrözi, ahogyan átéli az elvesztés és az elfogadás folyamatát.


A KÉSZÍTŐKRŐL

A dél-koreai Szöulban elo Nils Clauss számos, nemzetközi fesztiválon bemutatott, es az interneten nepszeru zenei videók, rövidfilmek, `feature` filmek és dokumentumfilmek sorozatát forgatta, rendezte és szerkesztette. Számos sikeres videoklippet kesziett, mint peldaul a norvég Röyksopp zenekar számára rendezett “Senior Living” , amelyet kivalasztottak a rangos Saatchi & Saatchi Fiatal Rendezok Bemutatojara Cannesandban, illetve jeloltek az Egyesült Királyság Music Video Award-jara.

Az ír filmkészítő és a videográfus Neil Dowling remek megfigyelo aki élénk képzelőerővel bír. A „Finding Joy” című filmjet, amelyet maga írt és rendezett, számos nemzetközi filmfesztiválon vetítettek, és 2013-ban a Liverpool LiftOff Filmfesztiválon a Legjobb Feature Film (Narratív) címet kapta. Nemreg a Samsungnak is dolgozott, Leh környékén, az eszak-indiai Ladakh tartományban, aholgy egy reklamfilmet forgattak.

Izrael külvárosaban nottem fel, ahol körülöttem minden az utanzas termekenek tunt es soha nem állt ossze igazan. Mindig úgy éreztem, hogy valami hiányzik. A GANASHIM-ot ez a környezetek ihlette, ahol mindennek megvan a maga helye és ideje. Egy Ágy, egy út, egy polc, egy tányér, egy parkoló. A hibalehetosegek hiánya ebben a tokeletesen megtervezett kornyezetben lehetetlenné teszi, hogy romantikus aura vagy titokzatos erzes alakuljon ki körülöttük. Arra torekszem, hogy megtaláljuk azt a szűk repedést a meghatározott terek és szerepek között, beleilleszkedjek, és egyre szélesebbre tágítsam, új narratívákat építve az elethez.

Esztetika PhD a La Sorbonne-on (a dialektisches Bild koncepciójával kapcsolatos disszertációval). Posztdoktori kutatást végeztem a média és varos történet temakoreben a Paris IV, ENSA Malaquais és LIRA (Sorbonne Nouvelle) Egyetemen. Analóg fotózást tanultam Róma egyik állami iskolájában, szerkesztest a Saint Denis-ben és dokumentumfilm írást az ENS Louis-Lumière-ben. Ezenkivul, nemrégiben dokumentumfilm szerkesztőként dolgoztam a YouDoc-ban (Róma). Gyakran kiserletezek különböző médiumokkal es erdekel az urbanizmus, a `third landscape`, a `found footage` és a kísérleti dokumentumfilmek vilaga. Az első rövidfilmemet, `Thirty-seven movies for a home` cimmel (része a `Towards a Counter History of Italian Cinema` sorozatnak) bemutatták a Locarno Filmfesztiválon, 70 Edition (Film Kritika Mozgásban), a Milánói Filmfesztiválon és a Museo Nazionale del Cinema-ban, Németországban, Olaszországban, Mexikóban és Portugáliában, valamint a Parma Egyetemenen és a NYU-Cinema Studies-ban.

Tatevik Vardanyan egy örmény -brit művész, akinek képei az emberek és az o kornyezetuk közötti kapcsolatot allitjak a kozeppontba. Vardanyan az egykori Szovjetunióban született, es az újonnan alakult független Örményországban nőtt fel, jelenleg pedig Londonban el. A fotográfiai karrierjének kezdete ota elkeszult tobb személyes es szerkesztői munkával, amelyeket helyi és nemzetközi magazinokban tettek közzé. a „Panels” nevű szovjet építészeti fotóprojektjet az elmúlt évben Franciaországban és az Egyesült Királyságban is kiállították. Ezen kívül Tatevik sok éven át adott fotós órákat a Jereváni TUMO-központban. Miutan reszt vett Jereváni és Budapesti filmkészítő műhelyeiben, Tatevik az első dokumentumfilmjén kezdett el dolgozni. Mindig is lenyűgözte a szovjet epiteszet; amit masok csunyanak tartottak, az szamara szép volt, a négyzetek, körök és egységes geometriai minták, amelyek hatarozott vizuális nyomot hagytak a tajban. Annyira sok történelem van ezekben az épületekben, és a Yerevani 16. kerület nem kivétel. Minden bizonnyal egy olyan hely, ahol 27 évvel a Szovjetunió összeomlása után, a kor öröksége még mindig rezonál a lakosok szemében es gondolataiban.

Kay Hannahan igazgató, operatőr, szerkesztő. Kay Hannahan egy dokumentumfilm rendezo Budapesten. Munkája azt vizsgálja, hogyan formalja a politikai történelem a mindennapi életet. Az Altimir és Yordan cimu rövidfilmjeit több mint 30 fesztiválon vetitettek világszerte, köztük az Egyesült Államok Nemzeti Művészeti Galériájaban, az UA-n, a DocAviv-en és az Ethnografilm-en. Kay a Temple Egyetem Film es Media szakan valamint a a Concordia Egyetem Antropológia Karán szerzett diplomat. Jelenleg a Fulbright filmkészítő munkatársa Magyarországon, és a mandula-croissant, a híradok és a finom Bolgár Moonshine a kedvencei – nem feltetlenul ebben a sorrendben.

Simone Hooymans (1974-ben született Hollandiában) művész, aki rajzokkal és animációval foglalkozik. Simone animációit bemutattak nemzetközi filmfesztiválokon és több díjat is nyertek. A muveszt jellemzoen naiv stílusarol és hangulatos tajkepeirol valamint színes festékrajzairol imerik amiket 3D-s számítógépes technikával kombinal.

Firas El Hallak egy mozgokep művész és filmkészítő Beirutban. A Kasliki Szentlélek Egyetem vizuális és festőművészet szakan szerzett diplomat. Több rövidfilmet, dokumentumfilmet és zenes videót rendezett és készített. Kutatásának alapja a megfigyelés és a memória kettőssége, valamint a mozgokep által kínált lehetőségek.

A Japáni Kyoto-ban elo Michael Lyons (Kanada, U.K.) kutató és művész. Rövid filmjeit levetitettek szamos fesztiválon és kiállításon a vilag kulonbozo pontjain. Jelenleg a Ritsumeikan Egyetem Képművészet és Tudomány tanszekenek professzora.