72 FA
GR, 2019, 35’
Angol nyelven, angol felirattal
R: Helena Doyle, Eduardo Cassina

A „leggazdagabb élő művész”, Damien Hirst kihívására válaszul két fiatal világkörüli hajtóvadászatra indul abban a reményben, hogy a nyeremény eladásával lakáshoz tudnak jutni. Matekoznak, összedobják a tartalékokat, barátoknál húzzák meg magukat, országról országra repülnek és versenyt futnak az idővel, hogy elegendő „galéria-pecsétet” szerezzenek az áhított lakáshoz. A világ körüli hajsza során keletkezett széndioxid-kibocsátást csak fejenként 72 fa ültetésével tudnák ellensúlyozni.

Vetítés és felvezető Helena Doyle rendezővel.

 

MŰANYAG LÁNYOK
DE+KR, 2017, 7’
Koreai nyelven, angol felirattal
R: Nils Clauss

A dél-koreai pillanatfelvétel egy meghatározott narratíva szerinti nőkép megalkotását és a közterek átszexualizálását mutatja be, miközben globális trendekre reflektál.

 

FORGALOMKONTROLL
SE, 2018, 14’
Több nyelven, angol felirattal
R: Johan Palmgren

Egy stockholmi forgalomszabályzó eszköz célja távol tartani az autókat, ahol csak buszoknak szabad a közlekedés. Tragikus és vicces katasztrófa kerekedik, amikor az autósok továbbra is arra hajtanak be, ahova nem szabad, és több száz jármű robban le egy hét alatt.

 

HARMINCHÉT FILM EGY OTTHONÉRT
IT, 2017, 11’,
Olasz nyelven angol felirattal
R: Arianna Lodeserto

A 60-as és 70-es években az „azonnali mozi” hulláma a filmművészeti formák és a szűk korlátok felrúgását tűzte ki célul. Az underground és militáns kezdeményezés legalább annyira volt kísérleti, mint amennyire dokumentációs igényű, miközben az emberi lakhatás alternatív formáinak másképp való elbeszélését valósította meg. Filmtöredékekből és videókazettákból építkező vizuális esszé harcos nőkről, lakásspekulánsokról, kritikáról és cselekvésről.

 

TAVAK
ME, 2018, 14’
Spanyol nyelven, angol felirattal
R: Ignacio Miguel Ortiz

A Mexikó-völgy nagy tavai természetes rendszerként szabályozták az ország fővárosának hőmérsékletét. Mióta a tavak eltűntek, a hőmérséklet emlkedik. Felborítottuk az ökológiai egyensúlyt, és jelen állás szerint nem is tudjuk megfordítani.

 

AMI EGY OTTHONHOZ KELL
CA+SU, 2019, 29’
Angol nyelven, angol felirattal
R: Daniel Schwartz
K: Giovanna Borasi

Mit jelent a városban élni olyan hely nélkül, amit otthonodnak hívhatsz? Milyen szerepet játszhatnak az építészek a hajléktalanság kezelésében? És hogyan lehet a város mindenki számára jobb otthon? A film a hajléktalanság okait és kiváltó tényezőit figyelembe véve azt vizsgálja, milyen szerepet játszhatnak az építészek a társadalmi stigma eloszlatásában, hogy befogadóbb városokat építsünk.


A RENDEZŐKRŐL

Helena Doyle multidiszciplináris művész, filmkészítő és oktató. Több médiummal dolgozik, ide értve a dokumentumfilmeket, immerzív és interaktív installációkat, légszobrászatot, utcai színházat és a land artot. BA diplomát az Ír Nemzeti Filmiskolában szerzett, mesterdiplomája a londoni Westminster Egyetemről van művészeti és médiagyakorlat szakirányon.

Eduardo Cassina a térrel dolgozik, ahogyan viszonyulunk hozzá és egymáshoz – elsősorban workshopok, urbanisztikai residency projektek és immerzív installációk révén. Építészként a kijevi és athéni METASITU művészeti stúdió vezetője, valamint építészetet tanít a bangkoki Chulalongkorn Egyetemen.

 

Nils Clauss (1976, Wittmund) jelenleg Szöulban élő operatőr és fotográfus. Több díjnyertes rövid-, játék- és dokumentumfilmet forgatott és rendezett, amik több nemzetközi fesztivált megjártak. Neil Dowlinggal és Kuiock Parkkal közösen alapította a CONTENTED nevű nemzetközi produkciós irodáját, ami játékfilmekre, zenei videókra és reklámfilmekre specializálódott. Számos sikeres videoklipet készített, mint például a norvég Röyksopp zenekar számára rendezett “Senior Living” , amelyet kiválasztottak a rangos Saatchi & Saatchi Fiatal Rendezők Bemutatójára Cannes-ban. A Műanyag lányok a záró darabja a rendező Korea-fókuszú rövidfilm-trilógiájának, ezáltal a Bikiniszavak és az Utolsó levelek folytatása is egyben.

A Filmnapokon korábban bemutatott filmjei a Bikiniszavak és a Ha…

 

Johan Palmgren (1967, Uppsala) 20 éve dolgozik a szakmában, számos filmmel a háta mögött. Franciát és ókori történelmet tanult Lundban. Mielőtt operatőrként, producerként és riporterként kezdett volna dolgozni, egy bútorgyár tulajdonosa volt. Több díjat nyert filmjeiért.

 

Arianna Lodeserto a Sorbonne-on szerzett doktori fokozatot esztétikából, emellett médiarcheológiai és urbanizmustörténeti posztdoktori kutatásokat is folytatott. Gyakran kísérletezik különböző médiumokkal és érdekli az urbanizmus, a talált felvételek és a kísérleti dokumentumfilmek világa. Ez volt az első rövidfilmje, ami Az olasz mozi ellentörténete felé című sorozat részét képezi.

A Filmnapokon korábban bemutatott filmje a Házak, ahol laktunk.

 

Ignacio Miguel Ortiz Ortega (1984, Mexikóváros) dokumentum- és játékfilmekre specializálódott filmkészítő. Elektromos mérnöki diplomáját a Mexikói Állami Egyetemen (UNAM) szerezte, filmes diplomája pedig a Centro de Capacitación Cinematográfica México (CCC) révén van.

 

Daniel Schwartz (1987, Nairobi) zürichi filmkészítő, fotográfus és multimédia-művész. Urbanistaként és fotográfusként végzett, az Urban-Think Tank tagjaként az ETH Zürich építészet és városdizájn intézetének munkatársa. Munkája során az urbánus változások szociális, politikai és téri vonatkozásaira fókuszál. Schwartz írásai, fotói és filmjei a világ legnevesebb folyóirataiban és fesztiváljain kerülnek bemutatásra, úgy mint MoMA, Velencei Építészeti Biennále, The New York Times, The Guardian vagy a Domus.

A Filmnapokon korábban vetített filmjei: Francis Kéré – Építész világok között, Gran Horizonte – Egy nap alatt 80 világ körül, Mumbai – Nagyváros nyomás alatt, Torre David.

Giovanna Borasi (1971, Milánó) építész, szerkesztő és kurátor. Építészeti tanulmányait a Milánói Politechnikumban végezte, később a Lotus International és a Lotus Navigator szerkesztőjeként dolgozott. Borasi 2005-ben csatlakozott a Kanadai Építészeti Központhoz (CCA), először kurátorként, majd főkurátorként. 2020 januárja óta a CCA igazgatója. Borasi munkássága az építészet gyakorlásának és értékelésének alternatív lehetőségeit vizsgálja, figyelembe véve a kortárs környezeti, politikai és társadalmi kérdéseknek az urbanizmusra és az épített környezetre gyakorolt hatását.