Velence: egy város utolsó napjai

By | ajánló

Kádár Bálint

Film: A Velence-szindróma (Andreas Pichler, 2012, 80’)
Március 9., vasárnap – 17:30

Velence ma egy erős brand, kihagyhatatlan desztináció, nagy üzlet. Látni kell, és mindenki el is jön ide, hogy lássa. De az egyszeri turista nem gondol bele, hogy miként tud évente 21 millió látogatót fogadni egy hajdanán is maximum 200 ezer lakosú város. Nem tud. Ma jött el az a pillanat, amikor a naponta Velencébe érkező turisták már többen vannak, mint a város 58 ezres állandó lakossága. Márpedig egy város nem épületek, szobrok, utcák vagy csatornák összessége, sokkal inkább az az emberi közösség, az a kultúra, amely ezeket létrehozta, és fejleszti, fenntartja. A film a város mai lakóit keresi fel, hogy bemutassa, mi maradt Velence kultúrájából, miként szűnik meg a valódi városi élet a tömegturizmus nyomása alatt. A mestert felfalja csodálatos műve.

Andreas Pichler filmjében turisták csak áttételesen szerepelnek. A valódi Velencébe nyerünk ritka, lehet, utolsó betekintést. A főposta bezárása, a Rialto halpiac ellehetetlenítése, a kórház részeinek szárazföldre költöztetése a szereplők fő beszédtémái, no meg hogy nincs már hova leugrani egy liter tejért. Néhányan tüntetnek, aláírást gyűjtenek, de végig az arcokra van írva a szereplők lemondó szomorúsága. Nekik még a „terraferma” – szárazföld az idegen világ, ám a megfizethetetlen lakbér, a megszűnő hétköznapi ellátás és a felbomló közösség miatt, aki tud az menekül. Hátramarad a szuvenír boltok és kiadó apartmanok sivatagja. A tömegturizmus erőfölényét a helyiek lehetőségeihez képest a legjobban a velencei paloták látványába léptéktelenül beúszó tízemeletes luxus-tengerjárók mindennapi képe illusztrálja.

Az egykori gondolás, a költöztető-hajós, az idegenvezető vagy a szerenádokra felbérelhető zenészek mind értetlenül szemlélik a „take-away” turistákat, a felületesség és tömegesség térnyerését ebben az egyeduralkodóként megmaradt iparágban. „Barbárok”, fakad ki Tudy Sammartini, az elismert velencei írónő és tájépítész. Márpedig a jelen tendenciák szerint 2030-ra kiköltözik az utolsó helyi lakos is a városból, és végleg a barbárok kezébe hullik ez az évezredes kultúra.

Bata-ville – Az élhető gyárvárosok emlékezete

By | kritika

Ivanics Zsófia

Film: Bata-ville: nem félünk a jövőtől (Karen Guthrie, Nina Pope, 2005, 93’)
Március 8., szombat – 18:30

Az angliai East Tilbury és Maryport egykori cipőgyárainak dolgozói, a dokumentumfilm rendezőinek vezetésével egy klasszikusnak távolról sem nevezhető társasutazás keretében nekivágnak Európának, hogy hajdani foglalkoztatójuk és gondviselőjük, a Baťa cipőgyár történetének nyomába eredjenek. A kirándulás időutazás is egyben, melynek során a résztvevők homályos nosztalgiával idézik fel az idilli múltat, miközben a gyárbezárások utáni bizonytalan jövőt elsősorban az alapító, Tomáš Baťa anyagi és szellemi örökségének fényénél keresgélik. A cipőbirodalom egykori központja, egyben a brit cipőgyári dolgozók utazásának célállomása a csehországi Zlín városa, melynek fejlődése elválaszthatatlanul összefonódott a Baťa cipőgyár létrejöttével és formálódásával. Zlín a két világháború közti időszakban a modernizáció kísérleti terepévé vált, ahol az iparfejlesztés és a társadalmi viszonyokba való beavatkozás szoros egységet alkotott. A város a ’30-as évekre néhány ezer lakost számláló településből fontos ipari központtá, egyben a modern funkcionalista tervezés és építészet egyik mintavárosává vált. A funkciók meghatározásának abszolút viszonyítási pontja az ipari termelés volt, az iparosítás és városfejlődés szimbiózisának zavartalan működését pedig maga a Baťa birodalom garantálta.

Attól a taylor-i alapelvtől vezérelve, miszerint a munkáltató jólétének alapvető feltétele a munkavállaló jólétének biztosítása, Tomáš Baťa a lehető legtöbb eszközzel igyekezett megteremteni a termelő és szociális viszonyok harmonikus egységét. Míg a funkcionalitás tekintetében központi szerepet betöltő gyárépületek a város központjában kaptak helyet, addig a rekreáció szempontjából elengedhetetlen, a modernista építészet klasszikus vonásait a kertváros-építési mozgalom elemeivel ötvöző, szerkezet és anyaghasználat tekintetében az ipari létesítmények konstrukcióiból eredeztetett munkáslakások a város külső részein épültek fel. Zlínben ekkoriban a közfunkciókat betöltő intézmények, illetve a kereskedelmi egységek többsége is mind a vállalat tulajdonában voltak. Habár Baťa víziójában és tevékenységében egyszerre látszik tükröződni a filantróp kapitalista társadalomjobbító szándéka, illetve a munkásai felett totális kontrollra törekvő despota városépítő akarata, a film elsősorban az előbbi olvasatot hangsúlyozza. Az érme másik oldaláról árulkodnak többek között azok a szabályozások, amelyek a vidékről érkezett munkástömegek civilizálását voltak hivatottak elérni (kertszépségversenyek, a lakókörnyezet rendben tartásának rendszeres ellenőrzése), vagy éppen a munkások önszerveződésére vonatkozó korlátozások (szakszervezetek tilalma).

A ’30-as évek túltermelési válsága közepette elsősorban az épített környezet és az urbanizáció szívta fel azokat az anyagi erőforrásokat, amelyek a termelésben nem tudtak megtérülni. A Bata vállalat a lakóövezetek mellett vásárcsarnokot, filmstúdiót, irodaházat építtetett ekkortájt Zlínben, továbbá invesztált még autópálya építésbe és infrastruktúra-fejlesztésbe is. Szinten ekkorra tehető a Zlínhez hasonló gyárvárosok („Baťa falvak”) alapítása a világ számos pontján, többek között Hollandiában, Svájcban, Kanadában, Pakisztánba vagy éppen Indiában, de a Bata-féle munkásfalvak közé tartozik az angliai East Tilbury és így kapott lendületet az urbanizáció a magyarországi Martfűn is.

A tévedés szépsége

By | kritika

Kovács Dániel

Film: Precíz költészet: Lina Bo Bardi építészete (Belinda Rukschcio, 2013, 55’)
Március 8., szombat – 17:00

Az építészet az emberiség minden problémájára megoldást jelent. Lina Bo Bardi életműve erre a tézisre épül. Ő maga egyidős a modernitással: 1914-ben, a kölni Werkbund-kiállítás évében látta meg a napvilágot, és szülőhazájában, Olaszországban kezdte meg építészi karrierjét. A Bardi munkásságával foglalkozó Precíz költészet, egy jó hatvan évvel fiatalabb német kolléga, Belinda Rukschcio filmje azonban teljes egészében brazíliai alkotásaira fókuszál. Lina és férje 1946-ban érkeztek az országba, ahol előbbi építészként, utóbbi muzeológusként és műtörténészként futott be nagyívű pályát. Lina legkorábbi, a filmben is feltűnő megépült munkája kettejük közös lakóháza, a Casa de Vidro, egy lábakra emelt üvegfalú villa São Paulo akkor külvárosi telkén 1951-ből, mindössze két esztendővel Philip Johnson elhíresült hasonló háza után. Az egykor messzire látszó villát ma szinte lehetetlen megtalálni: Bardi visszaerdősítette a teaültetvényként használt telket, így az üvegfalak mögött ma a fák lombjai közt érezhetjük magunkat.

Bár a film Bardi legismertebb munkájával, a férje irányította São Pauló-i művészeti múzeum új épületével indít, ez a kisméretű villa első pillantásra többet árul el az építész személyiségéről: a modern eszmékbe vetett hitéről és jellegzetes temperamentumáról. Az 1950-es évek elejétől a ház fontos pozíciót töltött be São Paulo szellemi életében: a vasárnapi ebédekre hivatalos volt mindenki, aki számít. Ahogyan São Paulóban ezekben az években, úgy a filmben ezeken a percekben válik Bardiból Lina. A megszólaló egykori munkatársak és megbízók – szinte mind férfi – elmondásából egy meglehetősen autoriter, egyszerre absztrakt módon gondolkodó és a legpraktikusabb ügyekre is  figyelmet fordító asszony képe rajzolódik ki, egy minden ízében 20. századi figuráé.

Ez a személyesség a film legjelentősebb erénye. Az épületek többségét ugyanis nem próbálja megértetni, még az olyan szélsőséges esetekben sem, mint a Lina kult-státuszához nagyban hozzájáruló SESC Pompeia szabálytalan, lyuggatott betonsilói. Közben azonban hosszas monológok során mégiscsak fontos dolgok mondatnak ki, többek közt Lina művészetének alapvetően ideologikus mivoltáról. Melyik az az építész, aki ma fel merné vállalni ezt a jelzőt? Az építészet az emberiség minden problémájára megoldást jelent. Lina Bo Bardi életműve erre az állításra épül, és értékéből semmit nem von le, hogy tudjuk: ez az állítás hamis.

Egy nagy lépés

By | kritika

Kovács Réka

Film: Űrmetropoliz (Fabrizio Boni, Giorgio de Finis, 2013, 100’)
Március 7., péntek – 21:00

Soknak tűnik a beszéd ebben a filmben! A pergő ritmusú olasz megszólalások a szédületes számú közreműködőtől eléggé próbára teszik a felirat-olvasási képességünket, és ahogy kerekedik a sztori, egyre jobban izgulhatunk, hogy le ne maradjunk valamiről. Mert nemcsak a szó, de a jobbnál jobban megfogalmazott gondolatok is dőlnek ezekből az emberekből. Rizsa helyett mindig egy újabb csavar, nézőpont, igazság lendít a megfelelő következtetések felé. Így épül fel bennünk lépésről lépésre ez a film nyelvén is remek arányérzékkel tolmácsolt történet.

Ezeknek a rómaiaknak a tetteik is beszédesek. Űrprogramot hirdetnek egy társadalomszéli közösségnek, és a szaxofonostól kezdve a filozófuson, radikális ufóhívőn, akrobatán, építészen, street artiston, csillagászon, festőn, performeren át az arcfestő lányig (és így tovább) mindenki napi rutinja a cél szolgálatába áll. Ami nem más, mint biztonságos landolás és boldogabb élet a Holdon. A lelkesedés, ami a projektet kíséri nemcsak a szervezők, de a tor sapienza-i Metropoliz lakói részéről is, teljességgel kizárja, hogy csak fake holdraszállásról lenne szó. Marco rakétamodelleket tökéletesít, Andrea kilövőtornyot tervez, Daniel simán bepattan asztronautába és holdsétára indul, Giuliano a Jádenyúllal nyomul, Cobol intelligens robotokat programoz, illetve intelligens programokat robotol, miközben a konyhában idegen civilizációk csapnak össze és készül az isteni kuszkusz. „Egy kis lépés az emberiségnek, egy nagy lépés azoknak, akik a város túlsó felén laknak” – mondja találóan a narrátor, amikor a társaság buszra száll, hogy eljusson a planetáriumba. „Pénz nélkül nem jutsz el a Holdra” – mondja valaki szkeptikus még a film elején, és a mondata a híres idézethez hasonlóan időről időre a fülünkbe cseng.

Csakhogy az elhagyatott húsüzem területén berendezkedő színes kolónia már jóval ezelőtt is szembesült a pénztelenséggel és cifrább nehézségekkel, így egy holdmisszió nem fog ki rajtuk. A széles perspektíva pedig, amit a projekt előttük nyit, láthatóan mindenki számára kellő motiváció a kivitelezéshez. Fáradozásaik (és a mi fáradozásainké, akik kitartóan olvastunk) jutalma pedig annak felismerése, hogy a teljesen új társadalmi szerveződés, melyben a közjó alap, a bevándorlók vagy leszakadó csoportok elutasítása pedig teljesen abszurd probléma – igenis létrejöhet. A Hold felszínére diadalmasan kitűzött nemzeti zászlók ideje lejárt.

Levágni azt, ami felesleges: Lucien Hervé, Le Corbusier építészetének humanista fotósa

By | kritika

Pósfai Zsuzsi

Film: Lucien Hervé: kényszer szülte fotográfus (Gerrit Messiaen, 2013, 55’)
Március 7., péntek – 19:00

A Lucien Hervé-ről készült dokumentumfilm egymásba szövődő szálakon ismerteti a magyar származású francia fotós élettörténetét, politikai állásfoglalását, művészeti alkotásait. Az interjúrészletekből a végén kerek történet áll össze a századelő budapesti zsidó nagypolgári miliőjétől a rendszerváltás utáni Budapest lázadó ellenkultúrájáig. Az 1920-as évek Budapestjén nevelkedő Elkán Lászlót özvegy, nagypolgári származású édesanyja egyedül neveli, aki megtiltja fiának a szegényebb szomszédokkal való érintkezést. A fiatal Elkánt felháborítják a szélsőséges osztálykülönbségek, és saját társadalmi osztálya normái ellen ott lázad, ahol tud. Tizenévesen kapcsolatba kerül Kassák Munka-körével, és mindennapos résztvevője a munkások birkózó-mérkőzéseinek. Az első numerus clausus törvény idején Bécsbe emigrál, ahonnan 1929-ben továbbutazik Párizsba. Párizsban a Francia Kommunista Párt és a hozzá kapcsolódó szakszervezet tagjaként sztrájkokat, tüntetéseket szervez. A második világháború alatt fogságba esik, majd menekülése után a francia Ellenállás grenoble-i csoportjához csatlakozik.  A háború után válik hivatásos fotóssá. 1949-ben Marseille-be megy, ahol egy nap alatt több száz képet készít Le Corbusier híres lakóépületéről. A sorozat után Le Corbusier felkéri, hogy hivatalos fotósa legyen, mert, mint írja, Hervé „látja az építészetet”.

Lucien Hervé építészeti fotográfiájának célja, hogy megértse az építészet lényegét. Az önmaga számára megszabott stílussal célja a festői jelleg, az esztétizálás kiiktatása; „kevéssel a lehető legtöbbet kifejezni”, sohasem többet mondani a szükségesnél, levágni a felesleget. Fotóival az építészet forradalmi kora előtt tiszteleg, melynek célja városaink élhetőbbé tétele, meghatározó elemei pedig a nap, a tér és a fák. Képei ennek megfelelően a modernista építészet humanista, letisztult voltát jelenítik meg. A film végén a fotós fiával, Rodolf Hervé-vel visszatérünk Budapestre, a rendszerváltás körüli underground művészeti szcénába. Rodolf is lázad, bár lázadása merőben más, mint apjáé volt – munkái radikálisan elvetik az apja által elsőként képviselt elvet, a fegyelmet.

A film az építészeti fotográfia által felvetett technikai és elvi kérdéseket a fotós élettörténetével ötvözi. Ezt annak ellenére mondhatjuk, hogy a modernista építészet fényképészete és a társadalmi egyenlőség melletti politikai elköteleződés közötti kapcsolat egy-két utaláson kívül nincs explicitté téve a filmben. Illetve annak ellenére is, hogy Hervé szerint csupán a véletlen és a szükség tette azzá, ami lett; az élet helyette hozta meg a döntéseket. Innen a film címe is: Lucien Hervé – Photographe, malgré lui – Úgy alakult, hogy fotós lett.

Felhívás

By | fesztivál infó

6. Budapesti Építészeti Filmnapok, 2014 március

Beküldési határidő: 2013. október 31.

Van egy építészeti témájú filmed? A Budapesti Építészeti Filmnapok 2014 márciusában tartandó 6. kiadása várja az építészeti, városi és design témájú filmeket, műfaji megkötés nélkül. A nevezés ingyenes.

A Rotterdami Építészeti Filmfesztivál által inspirált és a KÉK által 2007-ben kezdeményezett Építészeti Filmnapok küldetése, hogy párbeszédet teremtsen a filmre inspirációként és eszközként tekintő építészet, valamint az építészethez és a városhoz mint témához forduló film között. További információ: www.kek.org.hu/filmnapok és filmnapok@kek.org.hu.

A filmek leadásának menete:

1 – Töltsd ki a nevezési lapot
2 – Küldd el a filmed linkjét vagy filmet online fájlküldővel (dropbox, wetransfer, stb.) a következő címre: filmnapok@kek.org.hu

Gyakornoki felhívás

By | fesztivál infó

A Kortárs Építészeti Központ gyakornokot keres, heti 1-2 napos rendszeres munkavégzésre a  Budapesti Építészeti Filmnapok 2014-es kiadásának megvalósításához, rugalmas időbeosztásban.

Amit szeretünk:
– nyitottság és rugalmasság
– jó kommunikációs készség
– magabiztos angol nyelvtudás
– érdeklődés az építészet, design iránt

Várható feladatok:
– internetes adatgyűjtés, adatrendszerezés, fordítás
– kommunikáció, kapcsolattartás filmforgalmazókkal
– irodán kívüli feladatok (szórólapozás, plakátelhelyezés)
– részvétel a kommunikációs és közönségkapcsolati feladatokban

Honoráriumot nem tudunk fizetni, de a gyakornoki program során betekintést nyerhetsz a fesztivál működésébe, megismerheted a programszervezés és a kommunikációs munka rejtelmeit, és megnézheted az összes vetített filmet. Az elejétől fogva csapattagnak tekintünk és fontos, érdemi feladatokban vehetsz részt.

Építész, művészettörténész, szociológus, kulturális és design menedzser hallgatók (vagy már végzettek) jelentkezését várjuk, illetve bárkiét, akit érdekel a téma. A jelentkezést a filmnapok@kek.org.hu címre küldd szeptember 15-ig!

Május 27.: Lakatlan filmek: Torre David és Befejezetlen Itália

By | ajánló

A KÉK bemutatja a Tavaszi Építészeti Filmklub következő eseményét:
Lakatlan filmek: Torre David és Befejezetlen Itália
Május 27. 20h, Müszi (1085. Blaha Lujza tér 1.)

Torre David

2013, 22 perc, színes, feliratos, venezuelai film
R: Urban-Think Tank
[nggallery id=21] A kiváló venezuelai építész, Enrique Gómez által tervezett Torre David, a 45 emeletes caracasi irodaház már majdnem kész volt, amikor félbehagyták a fejlesztő, David Brillembourg 1993-as halála és a venezuelai gazdaság 1994-es összeomlása miatt. Mára ez az épület lett rögtönzött otthona egy több, mint 750 családból álló közösségnek, és vált törvényen kívüli, bizonytalan jövőjű foglalt házzá, melyet sokan csak így neveznek: a függőleges nyomornegyed. Az Urban-Think Tank csoport egy évet töltött a rommá vált épület fizikai és társadalmi szerveződésének vizsgálatával. Amiben néhányan csak egy sikertelen projektet látnak, arra az U-TT az informalitás tanulmányozására alkalmas laboratóriumként tekint. Ez a film egy felhívás az építészek és mindenki más számára, hogy a világ spontán települései az innováció és a kísérletezés lehetőségeit rejtik magukban, azzal a céllal, hogy a designt egy egyenlőbb és fenntarthatóbb jövő szolgálatába állíthassuk.

Befejezetlen Itália

2010, 33 perc, színes, feliratos, olasz film
R: Benoit Felici
[nggallery id=20] A fiatal rendező diplomafilmjének témájául azt a több száz befejezetlen középületet választotta, amelyek egy igen sajátos építészeti stílust testesítenek meg Olaszország-szerte. A félbehagyott építmények egy bizonytalan, jövőjét nem ismerő, politikai korrupcióval terhes kor hagyatékai, melyek a saját fizikai határukon túlmutatva az emberi leleményesség színtereivé váltak. A befejezetlenség, mint a kreativitás forrása ennek a jelenségnek egy olyan hozadéka, amely mindenképp érdemes arra, hogy megfilmesítsék, ez esetben egy Itáliát átszelő utazásként. A film több alkalommal nyert hallgatói díjakat, valamint az elmúlt két év számos filmfesztiválján ítélték a legjobbnak rövidfilm, illetve dokumentumfilm kategóriában.

Május 6.: Small and Smart: Szlovén kortárs építészet filmen

By | ajánló

A KÉK bemutatja a Tavaszi Építészeti Filmklub következő eseményét:
Small and Smart: Szlovén kortárs építészet filmen
Május 6. 19h, Kino mozi ((1137 Budapest, Szent István krt 16.)

A szlovén Építészeti és Design Múzeum (MAO) és az Építészeti Kulturális Intézet (ARK) 2011-ben rendezőket kért fel kiemelkedő kortárs épületekről szóló rövidfilmek elkészítésére. A hat filmet Jeff Bickert kurátor (ARK) és Dr. Petra Čeferin (az ARK igazgatója) előadásai vezetik be.

JURKOVA STILL-3

A bemutatott épületek:
Terrace houses on Jurčkova Street, Ljubljana, 2099 – architect: Jože Peterkoč
House D, Ljubljana, 2005–2008 – Bevk Perović Architects
Waste recycling plant, Pivka, 2005–2007 – Dekleva Gregorič Architects
Square and open-air altar, Brezje, 2005–2008 – architects: Maruša Zorec and Martina Tepina
Biotechnology Faculty, Ljubljana, 2006–2010 – architects: A biro
Stožice Sports Park, Ljubljana, 1997–2010 – Sadar + Vuga Architects

Támogatók:

VP_logo

MAO_ENG_logo

Április 29.: Christoph Draeger & Heidrun Holzfeind: Tsunami Architecture

By | ajánló

A KÉK bemutatja a Tavaszi Építészeti Filmklub következő eseményét:
Christoph Draeger & Heidrun Holzfeind: Tsunami Architecture
60 min, 2012, angol felirattal
Április 29., Toldi mozi, 19h – a rendezők jelenlétében

photo3

Az Indiai Óceán partjain 2004-ben pusztító cunami a történelem egyik legsúlyosabb természeti katasztrófája volt. Bár a nemzetközi érdeklődés idővel elhalványult, a rekonstrukció kihívásai továbbra is nehéz feladatokat rónak a partmenti közösségekre. Hat évvel a cunami után (és mindössze pár héttel Fukushima előtt) Christoph Draeger és Heidrun Holzfeind három hónapot töltöttek a leginkább érintett területeken: Thaiföldön, Indonéziában, Sri Lankán, a Maldív-szigeteken és Indiában, ahol a partszakaszok újonnan- és újjáépített környezetét kutatták. A művészek a túlélőkkel, szemtanúkkal és a segélyszervezetek képviselőivel folytatott beszélgetéseken keresztül, a videó és a fotó médiumai segítségével dokumentálták a cunami hosszútávú hatását az épített környezetre és a rekonstrukciós folyamatot.

A filmet az alkotók, Christoph Draeger és Heidrun Holzfeind személyesen vezetik be.
A vetítés előtt részleteket mutatunk Heidrun Holzfeind Colonnade Park és Christoph Draeger The Last News című filmjeiből is.

További információ:
filmnapok@kek.org.hu és https://www.facebook.com/BudapestArchitectureFilmDays

kek_aprilis_29_714_264

Április 15.: Küldetés – A diplomácia építészete

By | ajánló

A KÉK bemutatja a Tavaszi Építészeti Filmklub következő eseményét:
Küldetés: A diplomácia építészete
2011, 60 perc, színes, feliratos holland film
R: Jord den Hollander

1991-ben a holland Nemzetközi Kapcsolatok Minisztériuma úgy döntött, hogy népszerűsíti az ország építészetét külföldön. Világszerte új nagykövetségek épültek, neves holland építészeket dícsérve. Húsz évvel később a jolland kormány leállította a projektet gazdasági és politikai okokra hivatkozva. A Nemzetközi Kapcsolatok Minisztériuma 2011. április 8-án nyilatkozatot tett: ?Elhatárolódunk a nagykövetségek hagyományos képétől, zászlós épülettel és elhivatott személyzettel. A Küldetés a négy legmerészebb új követség történetét meséli el, bemutatva azok hátterét, lenyűgőző színfalak mögötti világot tárva elénk a követségek mindennapi életéről.

Mission Statements – the architecture of Dutch diplomacy from Joep Mol on Vimeo.

Beszélgetés a rendezővel: http://kek.org.hu/filmnapok4/beszelgetes-jord-den-hollanderrel-a-kuldetes-a-diplomacia-epiteszete-c-filmjerol/

Sascha Waltz: két mód, könnyíteni a nehézségen

By | interjú

Interjú Sasha Waltz-al, az idei nyitófilm rendezőjével, Németország egyik legismertebb koreográfusával.

A ?Sasha Waltz & Guests? társulat jelenleg Németország legnagyobb független színházi csoportja. A tizennégy állandó táncosból ? életkoruk húsz és negyvenöt év között ? sokan kezdettől fogva tagjai a koreográfus, Sasha Waltz csapatának.

A koreografikus opera Ön által kidolgozott műfajában különleges egésszé kapcsolódik össze az építészet, a zene és a táncszínház. 2008, a társulat 15 éves fennállásának jubileuma óta a két korai munka, a ?Twenty to Eight? (1993) és az ?Űrhajósok sugárútja? (1996) visszakerült a repertoárra. Ez a két zsírkomikus társadalmi paródia azóta is turnézik szerte a világban. Ez jó oka annak, hogy megkérdezzem: mennyire vannak vagy nincsenek közel egymáshoz a régi és az új produkciók?

Nem hinném, hogy Ön elvesztette a humorát, de korábbi munkáit nézve, például a ?Twenty to Eight? című lakóközösség-darabot, sokkal többet nevettem, mint a mostaniak láttán.

Egy nevelési projekt keretében nemsokára színpadra állítok fiatalokkal egy kortárs koreográfiát Bizet Carmen-jéből. Előre is nagyon örülök neki. Azt hiszem, ebben a munkában ismét több játékos elemet alkalmazhatok, és visszanyúlhatok korábbi munkáimhoz. Ugyanakkor úgy gondolom, csaknem minden darabomban van humor. Hiszen a Continu-ben, egyik legújabb darabomban is van egy csomó nevetnivaló! Igaz ugyan, hogy ez egy konfliktusokkal nagyon telített, fekete humor, de ez tulajdonképpen nagyon tipikus. Engem mindenekelőtt a tragikomikum érdekel, a súlyos és a könnyű keveréke. A humor oldani tudja a fájdalmat, és könnyebbé teheti a terhet.

Az interjú tovább olvasható a Goethe Intézet honlapján, az alábbi linken:
http://www.goethe.de/ins/hu/bud/kue/tanz/tanzchor/hu8181006.htm

 

Üdvözlet Denverből

By | fesztivál infó

A Design Onscreen büszke arra, hogy támogathatja a Budapesti Építészeti Filmnapok 2012. évi eseményét. A Design Onscreen egy denveri alapítású, non-profit alapítvány, melynek célja elsőrendű építészeti és design filmek gyártása, forgalmazása és megőrzése, s melyet 2007-ben a dokumentumfilm-megszállott Kirk Brown és Jill Wiltse hoztak létre.

Ezúton köszönjük a Budapesti Építészeti Filmnapoknak, hogy idei válogatásában két Design Onscreen filmet ? Sivatagi Utópia: Modernista Építészet Palm Springsben és Hella Jongerius: Kortárs archetípusok ? is bemutat.

Boldogok vagyunk, hogy szerte a világon tanúi lehetünk az ehhez hasonló fesztiválokat, s hogy hozzájárulhatunk azok sikeréhez. Bárhová megyünk, azt látjuk, hogy ezek a vetítések ideális fórumai az építészet és design iránt elkötelezett emberek személyes (virtuális világon kívüli) találkozásának, s az ötletek, vélemények és kezdeményezések megosztásának. Minden egyes helyszínen azt tapasztaljuk, hogy ezek a fesztiválok összehozzák és gyakran erősítik is a helyi design közösséget. Reméljük, Budapest ezen helyszínek közé fog tartozni idén is!

Köszönjük tehát a kiváló építészeti és design filmek népszerűsítését, és reméljük mind jól érzik majd magukat a 2012-es Budapesti Építészeti Filmnapokon. Kívánjuk, hogy a fesztivál tovább növekedjen és gyarapodjon még sok éven át!

Heather Purcell Leja
Ügyvezető igazgató
Design Onscreen ? Kezdeményezés az Építészeti és Design Filmekért

Az idei év témái

By | ajánló

Mozgás és építészet

Tánc az újjápített Neues Museumban és Frank Gehry hullámzó fémlemezein, freerunning Dániában, rejtett kamerázás a lakótelepen. Fűre lépni a Hajdúságban és tetőn ugrálni a Hudson-völgyben. Sztárépítészek és vérszomjas nyugdíjasok. Miért akarnak a koppenhágai traceur-ök játszótérre költözni és miért nem maradnak szépen ott a józsai deszkások? Költői képek, érzékeny mozdulatok, az izmok finom játéka. Elhúztok a deszkáitokkal, vagy hozom a baltát.

A modernizmus emlékei

Tényleg véget ért a modernizmus 1972. március 16-án, a hírhedt Pruitt-Igoe-lakótelep lebontásával, ahogy Charles Jencks állította? Vagy csak az összeomló tömbök képe vált építészettörténeti ikonná, eltakarva a társadalmi okokat? Hogyan lehet megőrizni a modernizmus örökségét Palm Springsben és hogyan lehetett elpusztítani New Orleans-ben? Ez a blokk a modernista építészet mikro- és makroutópiáit eleveníti fel, a Bauhaus kezdeteitől Victor Gruennek a bevásárlóvárosoktól az autómentes városokig ívelő urbanisztikai kísérleteiig.

Az épületek élete

A B&B Italia milánói központja, az antwerpeni pályaudvar és a holland követség otthonai erősen extrovertált épületek. Az elsőn Renzo Piano kísérletezte ki a szerkezet kifordítását, előkészületként a Pompidou Központhoz, a második II. Lipót király és Belgium gazdagságát volt hivatott képviselni, a gondosan tervezett követségek pedig a holland attitűdöt és építészetet szándékoztak megtestesíteni a külföldi országok számára. De idővel mindegyik épület elkezdi a saját életét élni, az ott dolgozókkal, az utazókkal és a helyiekkel való kölcsönhatások révén. Ezek megismerésére vállalkozik ez a három film, hol az alkalmazottak szemén át, hol a politikai hátteret feltárva, hol irodalmi vonatkozásoktól ihletve.

Portrék                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Egy-egy film egy építészről, egy designerről és egy építész-designer-filmes párról. Hol végződnek e területek és hol csúsznak egymásba? Lehetnek közös pontok Hella Jongerius és Norman Foster munkamódszerében és abban, ahogy az Eames házaspár vezette a stúdióját, évtizedekkel ezelőtt? Mennyit kell róluk tudnunk a munkáikon túlmenően, mennyit akartak és akarnak elárulni magukról és mennyit árulnek el róluk az alkotásaik?

Posztvárosok

Kritikus helyzetek: a zárt telepé, a lakásé és a nagyvárosé ? egy Kaszpi-Tengeri olajkitermelő létesítményben, a szentpétervári kommunalkákban és Detroit utcáin. A három különböző lépték egyben a titok, a magánszféra és a nyilvánosság szintje is. Akárcsak az őrjítő orosz társbérlet, a kommunalka; a vízre épült, valaha zárt azerbajdzsáni olajkolónia is a Szovjetunió öröksége; most előszö pillanthatunk be alapításának, hanyatlásának, majd az olajáraknak köszönhető, váratlan felvirágzásának a történetébe. Ám ugyanaz, ami a titkos telep számára fellendülést hozott, a világ másik felén nagyban hozzájárult a detroiti autóipar összeomlásához, életre hívva egy olyan filmet, amely szó szerint rávetíti a város dübörgő múltját a zavaros jelenre.

Macskák a tenger közepén

By | ajánló

A gázszeparáló berendezésekhez évtizedekkel ezelőtt beosztott anyóka muskátlit locsol és macskát etet esténként, míg érte nem jön a fuvar, üldögél az alkonyatban, élvezi a friss levegőt, semmi különös. Csak egy kicsit bizarr a szituáció.

Csókolom, mit tetszik csinálni a Kaszpi-tengeren? Távol mindentől békésen horgászik. Azt mondja, örül, hogy nincs olyan nagy forgalom. Különben van minden, ami a modern civilizációban kell, és mutatja. Virágföld, rendszeres járat, ami hazaviszi, kantin, lift, tévé. A hal persze a macskáké, hozzádörgölőznek, mikor hazaér. A lakótömbök által közrefogott térség, ahol elé rohannak, alig különbözik egy tetszőleges szovjet város hasonló szegletétől, épp csak annyiban, hogy 60 éve a tengerre épült a semmiből. Pár méterre innen cölöpökön folytatódik az aszfaltút, ami a világ első tengeri olajkútjait köti össze egymással.

Erről a helyről a civilizált világ többi része propagandafilmekből, és 1999-ben egy James Bond-epizódból értesülhetett, persze, csak ha valakit érdekel az ilyesmi. Nem tudni, a nénihez a kistévén keresztül eljutott-e a hír. Mindenesetre nyugati forgatócsoport 2009-ben léphetett először az immár Azerbajdzsánhoz tartozó Neft Daşlar? (Olajsziklák) területére, hogy megnézze, mik a kilátásai az itt élőknek, és mi az, ami ma ide vonzza, vagy itt tartja őket.

 A lakosság nagy része tíznapos váltásokban cserélődik, a macskák viszont állandó lakónak tűnnek; és a többség el sem tudja elképzelni, hogy bármi mást csináljon élete hátralévő részében, mint amit a mesterséges sziget kínál. Ha a rozsdásan vagy épp felújítva meredező, nagy vasak, a kutak szüntelen ütemes kattogása és az állandó hullámzás nem is teszik különösebben barátságos hellyé ? úgy tűnik, mégis van benne valami zavarba ejtő, történelmen kívüli romantika ? megszűnése maga lehetne a környezeti katasztrófa.

 A panelházak előcsarnokát és az éttermet díszítő szocialista falfestményeken valószínűleg békegalambok helyett békesirályok repülnek ? közelebbről kellene megnézni. Kérdés, olajág lesz-e a csőrükben harminc év múlva, vagy inkább valami más.

Kovács Réka

(Az Olajsziklák – Város a tengeren című filmet április 1-jén, vasárnap vetítjük a Kino nagytermében.)

Beszélgetés Jord den Hollanderrel, építésszel, filmrendezővel, a Rotterdami Építészeti Filmfesztivál (AFFR) igazgatójával

By | interjú

Hogyan lesz egy építészből fesztiváligazgató?

JdH: 1999-ben rendeztünk egy szimpóziumot a városok filmes reprezentációjáról. Olyan kézenfekvő filmeket vetítettünk, mint a Metropolis vagy a Szárnyas fejvadász. A nagy érdeklődésen felbátorodva a következő évben rendeztünk egy filmes minifesztivált, ezen már nyolc filmet mutattunk be. Azóta komoly fesztivállá nőttünk, kétévente több mint 100 játék- és dokumentumfilmet vetítünk, van egy filmes adatbázisunk, ami a többi, hasonló fesztivált segíti a programalkotásban. Emellett több országban részt vettem építészeti filmfesztiválok beindításában, így Moszkvában, Varsóban és persze Budapesten.

Ki néz építészeti filmeket? Mennyire rétegműfaj?

JdH: Mindenki szereti a filmeket és mindenki házakban lakik és köztereken járkál, nem igaz? Az építészet és a film a 20. század legfontosabb művészeti ágai, és véleményem szerint ez még jó ideig így is marad. A két terület kombinációja pedig fontos és egyre népszerűbb.

Építészeti és filmes tanulmányokat is folytatott, építészként és filmrendezőként is aktív. Van átfedés a két szakma munkamódszerében?

JdH: Számomra a tervezői és a filmkészítői folyamat nagyon egyforma: mindkettőben van szerkezet és másodlagos jelentéstartalom. Mindenki úgy tekint az építészetre, mint ami az esztétikával, anyaggal és térrel operál, de van egy másik réteg is: a jelentés és történetmesélés. Ha ezt a második réteget megismered, az építészet hirtelen nagyon érdekessé válik. Épületek tervezésekor ezt a kettősséget segítségül lehet hívni. A film sem úgy működik, hogy van egy fiú és egy lány, és találkoznak: ez sosem ilyen egyszerű. Mindig van feszültség és konfliktus, ahogyan az építészetben is. Mindkét szakmát tanítom is és azt vettem észre, hogy jobb építészek lesznek azok, akik tudnak filmet készíteni. Az építészet a térrel foglalkozik, a film pedig az idővel, ha ezeket összekapcsoljuk, érzelmeket lehet vinni az építészetbe és szerkezetet a filmbe.

Hogyan került kapcsolatba a Budapesti Építészeti Filmnapokkal?

JdH: 2006-ban Magyarországon jártam és véletlenül elkeveredtem a Kortárs Építészeti Központ egyik bulijára. Teljesen magával ragadott a befogadó hangulat, az emberek nyitottsága és megkérdeztem, hogy miért nincs még filmfesztiváljuk. A következő évben már a Filmfesztiválra hívtak meg az épp akkor elkészült filmemmel. Ami a leginkább tetszett, hogy teljesen pénz nélkül, lelkesedésből szervezték. Pont azért utazom a világban, hogy tennivágyó embereket ismerjek meg. Az élet enélkül unalmas, azért vagyunk, hogy valamerre haladjunk és az érdeklődési körünkkel kapcsolatban aktívak legyünk. Persze a fesztiválok mindig a szeretetről, a jó kajákról és piákról is szólnak.

Huszár Daniella és Soltész Noémi, 2011. október 8.

Interjú a Santiagói Építészeti Filmfesztivál (AFFS) alapítójával, Francisca Mu?ozzal

By | interjú

Az AFFS lesz Dél-Amerika első építészeti filmfesztiválja. Miért döntöttetek úgy, hogy létrehoztok egy építészetnek szentelt filmfesztivált? Mi volt az elsődleges célotok?

AFFS: A chilei AFFS kollektíva tagjai nagy lelkesedéssel és csodálattal kísérték a rotterdami építészeti filmfesztivál (AFFR) és a hasonló európai kezdeményezések fejlődését, s ez vezetett a programindító esemény megszervezéséhez. Építészek lévén az ilyen fesztiválok körül kibontakozó párbeszéd érdekelt és a film műfaja tökéletes fórumnak tűnt az építészetről való beszéd kiterjesztéséhez, túl a szakmabeliek akadémikus és műszaki világán. A mi kezdeményezésünk ösztönzőleg kíván hatni a szélesebb közönségrétegekre, hogy a várost a film médiumán keresztül értelmezzék. Azt szeretnénk, ha mindenki észrevenné, hogy az építészet él, része mindennapi életüknek és közvetlen hatással van ránk és társadalmi kapcsolatainkra.

A fesztivál 2012 októberében indul. Elárultok néhányat a terveitek közül?

A bemutatott tartalmak tekintetében nagyon hasonló lesz a világ többi építészeti filmfesztiváljához, de szeretnénk abból a szempontból egyedülállóak lenni, hogy a latin-amerikai és chilei produkciókat előnyben részesítjük, és hogy új bemutatkozási lehetőséget teremtünk a kontinens alkotóinak. Középtávon a filmipar népszerűsítése a célunk, melyben a középpontot az építészet jelenti, de reméljük, hogy a négynapos fesztivál inkább az Építészet Ünnepévé válik majd, ahol a közönség nem csak a filmeket nézheti meg, de előadások, városi séták, installációk és más programok által új módon élheti majd meg a várost.

Mi érdekli manapság leginkább az embereket az építészet és várostervezés kérdései közül? Mik ma Dél-Amerika vagy Chile leglényegibb kérdései ezeken a területeken?

AFFS:  A legintenzívebb párbeszéd általában a városok rendkívüli mértékű növekedésével, a szegénység városi integrációjávak és a zöld területek hiányával kapcsolatban zajlik. Bizonyos csoportok ? akadémikusok és néhány városi polgár ? esetében, akik ?tudatosabban? kezelik ezeket a kérdéseket, az örökségvédelem helyzete is aggodalmat vált ki. Példának okáért, a castrói nagy bevásárlóközpont építése körül élénk vita robbant ki a médiában és a közösségi oldalakon. A sokat kritizált építkezés a város történelmi negyedében zajlik, közel az UNESCO világörökség részeként számon tartott 16 chilei templom egyikéhez. Ez a kiemelt jelentőségű ügy is mutatja, hogy az építészet válhat az általános érdeklődés tárgyává; bekerülhet az átlagos városlakó látóterébe és lerombolhatja azt egy mérnöki, akadémikus és, mondjuk ki nyíltan, egocentrikus nézőpont.

Oravecz Júlia, 2012. március 9.

Don?t ya know the big D is burnin??

By | kritika

A jó zenék azért születnek, hogy megértsük, ha már nem játssza őket a rádió, visszavonhatatlanul véget ért egy korszak. Ez érvényes a saját születésünk előtt íródott zenékre, és azokra is, amelyek tőlünk számottevő földrajzi és kulturális távolságban keletkeztek.

A brit Julien Temple filmjéhez kiválasztott zenék nagyon határozottan körvonalazzák azt az Amerikát, amelyikbe sokan szeretnénk visszacsöppenni, miközben nem is vagyunk amerikaiak. A fénykort idéző The Supremes, John Lee Hooker, a soul-herceg Marvin Gaye, Del Shannon vagy Alice Cooper nemcsak egy éra, hanem egy életérzés képviselői, felbukkanásuk a narratívában nem egyetlen város, hanem fokozatosan egy egész világ történetét idézi fel. Amely minden jel szerint megszűnt létezni. A címbeli kérdőjel (Requiem for Detroit?) így mintha már nem is Detroit jövőjét latolgatná. A fülünkbe ülteti (a dallamot) a bogarat: lehet, hogy valami másért kell rekviemet mondani?

Mindenki tudja, mi folyik most Detroitban? A Közép-Nyugat Párizsa pusztul. A fogyasztói társadalom emelte, aztán elhagyta, belvárosa (annak egy része) ma mementó, a kertvárosok (egy részük) az ördög játszóterei. A letűnt korok zenéi és országúti cirkálói, éles kontrasztban a romlással, súlyos üzenetet szállítanak. A nagyváros enyészetének egyre ismertebbé váló képei megdöbbentőek, de Temple-nél nem egészen önmagukért szerepelnek. A romos tűzfalak, az üres autópályák, amelyeken már soha sincs dugó (egy helyi blogger a film kapcsán szóvá teszi, mennyire örülne, ha így lenne), a lángoló, kibelezett iskolaépületek és rendezvénytermek, sőt az út szélén rozsdásodó, felborított bevásárlókocsik sokkal inkább díszletei egy ideológiai koncepciónak, amely az egykor áldásnak tekintett tömegtermelés hiábavalóságának bizonyítékait keresi.

?Poszt-Amerika? azonban, jobb, ha tudjuk, nem kér a katasztrófaturizmusból. Másként okul és reagál, például az idén 25 éves Heidelberg Projekttel, vagy közösségi kertekkel, sőt új beruházásokkal ? néhol meg minden marad a régiben. Jelkép volt, most kőhalom? A zene marad és mesél.

 Kovács Réka

 

Kommunalka ? Egy lakóközösség útvesztőiben

By | kritika

?Elegem van, hogy folyton itthon ülök!? ? panaszolja a munkanélküli és éppen munkát kereső középkorú Sveta a Kommunalka című film végén. A néző pedig igazán átérezheti a panaszt, hiszen másfél óráig be van zárva Sveta, Tatiana, Natasha és több mint egy tucat másik ember otthonába, egy szentpétervári ?kommunalkába?. A kommunalkák a szovjet lakáspolitika sajátos melléktermékei: az 1917-es forradalom után egészen Sztálin 1953-as haláláig a közösségi életmód jegyében ? és, tegyük hozzá, a szorító lakáshiány enyhítése miatt ? számos egykori tágas polgári lakást apró szobákra osztottak fel a nagyvárosok központjaiban, majd azokba egy-egy családot költöztettek. Így lettek a 10-15 m2-es szobák a családok egyedüli saját lakóhelyiségei, míg a társbérlet közös helyiségeit (konyha, fürdőszoba, wc) minden lakó együtt használta. Bár az együttlakás eme sajátos módja helyett az 1950-es évektől a modernista lakótelepek voltak a központi hatalom lakáspolitikájának favorizáltjai, mind a mai napig majdnem százezer lakás funkcionál kommunalkaként. Francoise Huguier 2008-as Kommunalkajában a mindennapi élet banális képein és rövid interjútöredékeken keresztül villan fel annak a furcsa univerzumnak néhány mozaikja, mely Szentpétervár és jó néhány volt szovjet nagyváros több százezer lakójának a mai napig a mindennapi élet szorító kerete.

A kommunalka-beli élet érdekes mikromechanizmusait nem először láthatják a magyar nézők: a 2010-es Verzió filmfesztiválon Christiane Büchner PereSTROIKA című dokumentumfilmje egy ugyancsak szentpétervári ?lakóközösség? történetét mesélte el. Míg itt a cselekmény fonala alapvetően jelenorientált és a jobb jövő ígérete felé kikacsintó volt ? egészen pontosan azt a kálváriát elevenítette meg, amelynek során a lakásban élő nyolc család mindegyike egyszerre adja el tulajdonrészét egy vállalkozónak, aki a dzsentrifikálódó lakónegyedben irodává alakítja az egykori ?szobalakásokat? ?, Huguier sokkal líraibb módon, fragmentáltabban, a lakók élettörténeteit az együttlakás nehézségeivel vegyítve a jövővel kapcsolatos kilátástalanságra futtatja ki.

Nem véletlenül sikerül megragadnia ilyen pontosan ezt a sajátságos miliőt: ő maga is ebben a kommunalkában élt több hónapot, fényképészként pedig egy egészen megkapóan jól sikerült sorozatot is készített a lakókról. A film saját élményeinek és a szomszédok sorsának állít emléket: a fényképszerű snittek és az intim vallomások töredékes hálójából bontakozik ki az összezártság Janus arcú élményvilága. Az egymás mellett élés feszültségeit az odafigyelés és az intimitás gesztusai oldják, azonban az itt lakók fokozatosan romló társadalmi státusza és az ebből fakadó kilátástalanság árnyékolja be mind az optimistább mind a pesszimistább vallomásokat. Míg korábban a kommunalkák inkább átmeneti menedéket nyújtottak egy-egy nehézségekkel küzdő családnak, az utóbbi években egyre inkább a társadalmi ranglétra alján helyet foglaló csoportok ?parkolópályájává? váltak. Így ismerhetjük meg az orvostanhallgató Roostamot, a nyugdíjas balerina Valentinát, Tinát, egy meggyilkolt üzletember özvegyét, és nem utolsósorban Natashát, a leginkább emlékezetes karaktert, aki hol Mike Tyson képét csókolgatja a tévéképernyőn, hol régi munkahelyét siratja, de semmiképpen sem találja a helyét az orosz nagyváros eme furcsa képződményében. Szívesen költözne, de nincs hova: marad a közös konyha, a 10m2-es szoba, és a TV szomszéd szobából átszűrődő monoton sistergése.

Jelinek Csaba