A pályaudvar mint agora

By | kritika

A városba beköltöző vasúti pályák és kapcsolt épületeik, így a pályaudvarok és az állomások, radikálisan megváltoztatták a 19. századi település urbanisztikai, építészeti és társadalmi struktúráját. A kezdetben idegenül ható pöfögő, füstölgő, kormozó gőzösök betörtek a nagyvárosok mindennapjaiba, elfogadott eszközökké váltak, s ezzel új dimenziókat nyitottak meg mind a város belső fejlődése, mind külső társadalmi kapcsolatrendszere előtt. Ennek ellenére a kezdetektől él a kétely a vasút városi környezetre gyakorolt hatását illetően, hiszen az ? mondják ?, dacára a fejlődésben játszott pozitív szerepének, végérvényesen szétszabdalhatja a település történelmileg kialakult szövetét. Az első állomás megjelenése óta a pályaudvarok a külvárosokból egyre inkább a városmagba kerültek, épületük építészeti ? nem egy esetben technikai ? kuriózum, a katedrális, a vásárcsarnok, a palota mellett a város legmeghatározóbb objektuma, a vasúttársaság ?ékköve? lett. A sokszor az előző korok legnagyszerűbb építészeti mintáit felvonultató pályaudvar-épületek mind méreteikben, mind külső és belső pompájukban, mind szimbolikájukban (a közlekedés, a telegráf, a sebesség, a mérnöktudomány stb. allegóriái) a korabeli polgárok fejlődésbe vetett szinte határtalan optimizmusát tükrözték. Egy olyan teret hoztak létre, ahol ? az Antwerpeni pályaudvar kupolacsarnokára rácsodálkozó regényhős, Jacques Austerlitz szavaival ? ?az az érzésünk támad, mintha a profán világ határán túlra kerültünk volna, a világkereskedelem és a világközlekedés felszentelt főtemplomába?.

A pályaudvar mint tranzittér kapcsolatot teremtett a vidék és a város között, korábban sosem látott embertömegek áramlását engedte be a városba, egyben ajtót nyitott a városlakók számára a vidék felfedezéséhez. Ezzel egyértelműen a legújabb kor városkapujává, újszerű agorájává vált, ahol a városba szakadt vidéki szolgáló földijeit viszontláthatta, a fiatal lány a frontra induló szerelmét búcsúztatta, ahol ugyanúgy vonatra szállt a naponta ingázó munkás, mint a vakációra induló polgár.

A pályaudvar és környezete azonban az autózás és a repülés térhódításával lassanként a lezüllöttség szimbóluma lett. Az egyre gyorsabb és kényelmesebb vasúti szerelvények méltó befogadása egy új szemléletű pályaudvart igényelt: egy valódi 21. századi agorát, egy multifunkcionális teret éttermekkel, bárokkal, boltokkal, amint azt napjainkban láthatjuk többek között a londoni Saint Pancras tiszta, világos eleganciájú együttese, a párizsi Gare du Nord átlátható, szellős terei, vagy a madridi Atocha pálmaligetté varázsolt csarnoka esetében.

Bán Dávid

(Bán Dávid kulturális antropológus, városkutató. Utazás a pályaudvar körül (2011) című újonnan megjelent könyvét március 31-én 19:00 órakor mutatja be, az Antwerp Central film felvezetéseként.)

 

Pruitt Igoe ? Minek a halála?

By | kritika

Nem ez az első, és nem is az utolsó alkotás, ami Charles Jencks híres kijelentésre épül, miszerint a St. Louis-i Pruitt Igoe lakótelep felrobbantásával a ?modernista építészet 1972. július 15-én 15.32-kor meghalt?. Az építészeti modernizmus bukását egyetlen képbe sűríteni bátor és provokatív fogás, de éppen ezért mindenképp leegyszerűsítő és félrevezető. Erről szól Chad Friedrich nagyszerű, The Pruitt-Igoe Myth: An Urban History című dokumentumfilmje. A forgatást több éves kutatómunka előzte meg, korabeli újságcikkek, filmfelvételek, tervrajzok, továbbá az akkori lakókkal illetve társadalomtudósokkal készített interjúk során elevenedik meg a modernista lakótelep története.

Bár az első ház 1954-ben készült el, a történet korábban kezdődik, és elválaszthatatlan a második világháború utáni amerikai társadalom és gazdaság történetétől. Az 1949-es Lakhatási Törvény biztosította a nagyszabású ?városmegújítási? projektek anyagi forrásait, melyek tulajdonképpen a belvárosi slumok ledózerolását és külvárosi szociális bérlakások építését jelentette. Bár kezdetben az ambiciózus programok sikeresnek tűntek, ahogy arról a filmbeli interjúalanyok nosztalgikus beszámolói is tanúskodnak, néhány éven belül a ?szegény emberek luxuslakásai? félelemmel és erőszakkal teli, bűnbandák uralta helyekké változtak. A szociális problémák mellett az épületek fizikailag is leromlottak, miközben a lakbérek folyamatosan emelkedtek. Az 1969-ben kitört lakbér-sztrájk már a hattyúdal utolsó felvonása volt: bár a házakat fenntartó hatóság beadta a derekát és csökkentette a lakbéreket, a következő télen az elképesztő fizikai leromlás miatt a házak nagy része lakhatatlanná vált, megkezdődtek a kiürítések, majd az épületek egymás utáni felrobbantása. Bár ma már erdő növi be a valaha volt Pruitt Igoe helyét, többek között Jencksnek köszönhetően a lakótelep sorsa mára az építészeti modernizmus kapitális hibáinak a szimbólumává vált.

A film szerint azonban jogtalanul. Pruitt Igoe bukásának története ugyanis nem csak egy modernista építészeti terv megvalósulásáról szól, hanem az amerikai lakhatási politikáról, a szociális bérlakások finanszírozása körüli politikai csatározásokról, és még tágabban a globális kapitalista gazdaságban 1970 után lejátszódó szerkezeti átalakulásokról. A 11 emeletes házak nem szükségszerűen ? nem  pusztán a lakók, vagy az épületek fizikai jellemzői  miatt ? váltak lakhatatlanná kevesebb mint két évtized alatt. Az építkezés után nem szántak elég szövetségi pénzt a házak fenntartására, az ipari termelés volumenének csökkenése miatt tömegével szűntek meg a munkahelyek, St. Louis városának lakossága radikálisan lecsökkent, miközben a jelzálogkölcsönök felvételének megváltozott szabályozása miatt a középosztály a belvárost a szegényekre hagyva az újonnan épült szuburbiákba költözött, hogy megvalósítsa a kor amerikai középosztályának az álmát.

Így Pruitt Igoe leromlását nem szabad pusztán a modernista építészet hibáival, vagy a lakók nemtörődömségével magyarázni. Friedrich filmje élesen rávilágít arra a gyakran elfelejtett alapvetésre, hogy a (város)építészet nem értékelhető pusztán önmagában: a tágabb politikai, gazdasági és társadalmi folyamatok is befolyásolják, hogy mennyire válnak élhetővé vagy élhetetlenné a megvalósított tervek. Pruitt Igoe történetét elemezve tehát legalább annyira? ha nem még jobban ? szükséges a politikusok és az üzemeltető hatóság hibáiból tanulni, mint amennyire át kell értékelni az építészeti modernizmus alapelveit.

Jelinek Csaba

 

A Pruitt-Igoe Mítosz – beszélgetés Chad Freidrichs-szel

By | interjú

J.T.: Eddig elnökhasonmásokról és titokzatos zenészekről készítettél filmeket. Mi vitt rá a Pruitt-Igoe történet feldolgozására?

C.F.: Érdekelt, hogyan tudnám modernista stílusban berendezni újonnan vásárolt otthonom, így elkezdtem kutatni a modern építészetet történetét. Így bukkantam rá Pruitt-Igoe-ra, a modernista építészet bukásának történetére. Számomra lenyűgöző volt, hogy miképp ívódik bele a modernista építészetbe a társadalmi változás előidézésébe vetett hit, és hogyan válik Pruitt-Igoe ezen elképzelés kudarcának szimbólumává. Aztán, ahogy előre haladtam a kutatásokban rá kellett döbbennem, hogy ez egy nem pusztán építészeti történet, annál sokkal mélyebb.

J.T.: A film remekül használja fel az archív felvételeket, amik hatékonyan segítik történet kibontakozását. Mondanál pár szót a fotók, videók keresésének és kiválogatásának folyamatáról?

C.F.: Sikerült néhány megállapodást kötnünk st. louis-i archívumokkal. Szépen lassan rengeteg csodálatos felvételt halmoztunk fel. Ezért is tartott 4 és fél évig a film elkészítése. Az archív felvételek beszerzésével töltött idő során új, kreatív utak nyíltak meg, amikről eredetileg nem gondoltam, hogy integrálni fogom a filmbe. Rengeteg régi fotó készült a hanyatló Pruitt-Igoe-ról, és van pár a megépüléséről is. Azáltal, hogy rátaláltunk ezekre a csodálatos, régi felvételekre, a történetmesélés új távlatai nyíltak meg előttünk. Ez számomra emberközelivé is tette a projektet, és élővé az ott lakók tapasztalatait.

J.T.: Hogyan változtatta meg a film készítése az általános vélekedésedet a Pruitt-Igoe mítoszról?

C.F.: Nos, annyiban biztosan, hogy először is már nem legendaként gondolok rá, nem akként a mítoszként, amit a filmben bemutatunk. Megpróbálom nem elválasztani azoktól a folyamatoktól, amelyek St. Louis-ban végbementek. Korábban, Pruitt-Igoe-t különálló entitásként értelmeztem.  Most már úgy fogok rá tekinteni, mint amire St. Louis háború utáni években bekövetkezett hanyatlása döntően hatott. Ez az egyik. A másik, hogy igyekszem az ott lakók perspektíváját figyelembe venni, ellentétben azzal, amikor valamit kívülállóként vizsgálunk. Azt hiszem Pruitt-Igoe-t gyakran első ránézésre, kívülállóként egy homogén élménnyé redukálják, ahol minden ember ugyanúgy élt. Ugyanakkor tudjuk, hogy minden ott élőnek mások a tapasztalatai. Néhányan, a legenda szerint, a bűnözéshez fordultak, de sokan hasznos és normális életet éltek ott. Ez a két fő változás, amin átmentem, hogy az egészet kontextusában vizsgálom és, az ott élők nézőpontjából.

Justin Tucker, 2011. április 5.
Forrás: Insidestl.com, fordítás: Buzogány Anna

Beszélgetés Jord den Hollanderrel a Küldetés ? A diplomácia építészete c. filmjéről

By | interjú

Az idei Budapesti Építészeti Filmnapokon bemutatja a Küldetés. A diplomácia építészete című új filmjét. Mondana róla pár szót?

JdH: Épp befejeztem egy filmet Afrikáról, amikor jött az ötlet, hogy csináljak egy filmet a nemzeti identitásról, mivel mindenki állandóan erről beszélt a bevándorlók miatt. Megbolydult az emberek identitástudata, hogy mind egyformák vagyunk vagy vajon inkább egyéniek-e, és erről eszembe jutott egy történet. A kilencvenes években kormány elindított egy programot, ami a holland kultúrát kívánta közvetíteni az egyik legfontosabb kulturális termékünkön, az építészeten keresztül. Új nagykövetségek építésével bíztak meg számos neves építészt. Meg kellett válaszolni a kérdést: ha az új épületek arra hivatottak, hogy kulturális értékeinket képviseljék, mik ezek és hogyan mutassuk be őket? Kitaláltam, hogy felkeresek néhányat ezek közül a követségek közül, hogy bemutassam ennek a programnak a történetét.

Amellett, hogy az építészek a követségek által képviselt küldetésről beszélnek, a filmben az épületek használóit is megszólaltatja, látható miként torzulnak az épületek által bemutatni hivatott elvek és szimbólumok a mindennapi gyakorlatban.

JdH: Igen, az épületeket nemcsak az építészek szemszögéből, reflektorfényben akartam ábrázolni, hanem smink nélkül is. Ahogyan az átlag holland diplomata használja, akit esetleg nem is érdekel, hogy véletlenül egy ikonikus épületbe jár be dolgozni minden nap. Nem izgatja annyira a kultúra, az épület koncepciója, a terek kapcsolata az adott ország történetével, nem úgy, mint például a naponta odalátogató kíváncsi építészturistákat. A különböző nézőpontok konfrontálódnak és ebből vicces jelenetek adódnak, elindul egyfajta dialógus. Sokat lehet nevetni a filmen, mert látható a konfliktus a megtervezett, elgondolt funkció és a különféle értelmezések és használatmódok között. A végén rájön a néző, hogy milyen jó médium a kultúra a másik megismerésére.

Hasonló párbeszéd folyt a megrendelő, a holland kormány és az építész között is?

JdH: A megrendelő nagyon nyitott volt ebben az esetben és a lehető legjobb építészeket választotta ki. Ha valaki azt kéri tőled, hogy alkosd meg a hazád ikonját, akkor az egyáltalán nem egyszerű. Mindegyik felkért építész az adott országhoz való kapcsolatot kereste, nem önmagát akarta előtérbe tolni. Ha valaki csak magáról tud beszélni, az úgyis unalmas, de ha feltesz egy kérdést, akkor máris elkezdődik a párbeszéd. Minden építész megértette, hogy abból kell merítkeznie, ami az adott ország sajátsága, a történelemből és a helyi építészeti hagyományokból. Az elkészült nagykövetségek mind alkalmazkodtak a fogadó országok kultúrájához, nem úgy, mint például a 19. századi brit követségek, amik viktoriánus kastélyokként sugározták a Birodalom erejét.

Huszár Daniella és Soltész Noémi, 2011. október 8.

Amerikai Bevásárlóváros – Victor Gruen és a bevásárlóközpont

By | ajánló

Anette Baldauf, a Gruen-hatás film társrendezőjének írása Victor Gruen-ről

Victor Gruen a huszadik század egyik legnagyobb hatású építésze volt: őt tekintik a bevásárlóközpontok atyjának. De még maga ez a merész gondolatairól ismert, Bécsből elszármazott ember sem látta előre, hogy koncepciója milyen elementárisan fogja megváltoztatni a világot. Az 1950-es években Gruen nagyszabású ?bevásárlóvárosokat? épített az Egyesült Államok burjánzó kertvárosaiban. Ezeknek, az európai városközpontok mintáját követve, nemcsak az volt a céljuk, hogy megkönnyítsék a bevásárlást, hanem az is, hogy a kereskedelmi és a szociális terek vegyítésével erősítsék az elszigetelt kertvároslakók társas kapcsolatait. Azonban az egyre fogyasztás- és spekuláció-centrikusabb gazdasági környezetben a többfunkciós bevásárlóközpontok óriás pénztermelő gépezetekké váltak, ami az egész világon meghatározó következményekkel járt a városok fejlődésére. Az építészetben ezért a Gruen-hatás néven ismert az a csábítóan kialakított vásárlói terek által kiváltott örvény, ami arra késztet bennünket, hogy feladjuk a céltudatos bevásárlást és elvesszünk a vásárlás élményében. Mivel a bevásárlóközpontok alapelveit lépésről-lépésre átültették a belvárosi területekre is, ma ez a jelenség táplálja, hogy a város a kereskedelem, az életstílus, a kitűnni vágyás és a történések színrevitelének a helye legyen, ez rajzolja ki annak a fajta belvárosnak a megteremtését, amelyik a vásárói kultúra isteneit szolgálja és ez teszi a fogyasztást a várostervezés alpelvévé.

Az 1903-ban Bécsben Viktor David Grünbaumként született Victor Gruen már a két háború közötti időszakban is jelentős figyelmet váltott ki számos kisebb bécsi bolt átalakításával. 1936-ban a Singer textil-kiskereskedés felújítása részeként jó pár méterrel beljebb vitte az üzlet frontját a járdától, nyitott, bejárható teret alakítva ki az utca és a bolt találkozásánál. A két terület egymásra csúsztatásával létrehozott, nagy kirakatok által körbefogott tér, amelynek közepén egy fényárban úszó vitrin állt, arra invitálta a járókelőket, hogy szakítsák ki magukat az utcán áramló tömegből és vegyék pár percig szemügyre a szöveteket és a városi élet tülekedését.

Két évvel a Singer-bolt megnyitása után a Glas. Österreichs Glaserzeitung, az Architectural Review és a L’architecture d’aujourd’hui bemutatta Grünbaum bécsi munkáit. A tervek együttese ? a Briston Illatszerbolt (1935), a Deutsch Férfi Divatáru (1936), Guerlain Illatszerbolt (1936), a már említett Singer textilkereskedés, valamint a Richard Löwenfeld Női Divatáru ? világosan kirajzolta az állandóságot Grünbaum beavatkozásaiban: az óriási kirakatok és drámai üvegfrontok elvarázsolt bemutatóterekké változtatták a kis boltokat. Az egész boltra kiterjesztették a kirakat fogalmát, a városi élet színpadává téve azt. Ezzel egyidejűleg, ezek a beavatkozások áttörték a határt a színház és a mindennapok, az utca és a bolt, a privát és a köztér között. Ebben a köztes térben egyszerre lehettek jelen és távol; a helyszínen és ugyanakkor eltávolítva magukat a mindennapi élet kötelességeitől.

1938. június 9-én egy SA-egyenruhába öltözött barátja segítségével Viktor Grünbaum feleségével, Alice Kardossal együtt elmenekült a nácik elől, először Svájcba, majd az USA-ba. Alig egy évvel New Yorkba való megérkezése után a szintén bécsi menekült üzletember, Ludwig Lederer felkérte, hogy tervezzen egy butikot az Ötödik sugárútra, második feleségével, Elsie Krummeckkel. Grünbaum, aki az amerikai állampolgárság megszerzése után Victor D. Gruennek hívta magát, a következő elképzelést vázolta Lederernek: ?Hogy kialakítsunk egy olyan átriumot, ami az Ötödik sugárút járdájára nyílk, egyfajta menedéket nyújtva a rohanó gyalogosoknak … Hat különálló kis üvegszekrény fog előnyúlni ennek az átriumnak a két oldalfalból és a hátfalából, a hátfalon egy csupaüveg ajtó fogja biztosítani a betekintést és a belépést a bolt belsejébe … Az átrium teteje átlátszó üvegből lesz és a rejtett fényforrások egyenletesen fogják megvilágítani a nyitott előudvart. Az új, külső tér közepére egy üvegvitrint képzelek el … ez a tárló és a belehelyezett árucikkek olyan rejtett, nagyon erős szpotlámpákkal lesznek megvilágítva, mint amilyeneket a színházban használnak.?

A designer Krummeck szemkápráztató vázlatainak és Morris Ketchum megfelelő építészengedélyének segítségével Gruen terve 1939-ben teljes pompájában megvalósult az Ötödik sugárúton. Gruen visszatért a színpadként felfogott kirakat koncepciójához, amit már Bécsben is alkalmazott és a színháziasan megvilágított díszlet révén potenciális szereplőként és vásárlóként kezelte a járókelőket. Az építészeti magazinok, kereskedelmi újságok és napilapok euforikusan számoltak be az üzleti építészet ezen új szelleméről. A New York-i Modern Művészetek Múzeuma képeket közölt a boltról a múzeum által kiadott modern építészeti kalauzban.

Tizenöt évvel a New York-i Lederer-butik sikeres megnyitója után Gruen át tudta ültetni a menedék gondolatát a terjeszkedő amerikai kertvárosok fragmentált épületeinek világába. A Bécsben és New Yorkban letesztelt modellt ezerszeresre nagyítva és addig ismeretlen dimenzióba emelve ezt a városi kísérletet, megteremtette az első bevásárlóközpontot. Ahogy a megvilágított vitrin a bécsi és New York-i árkádok középpontját, úgy a J. L. Hudson áruház 44.000 négyzetméteres hasábja Detroit kertvárosának központját jelölte ki. Ebben a bevásárlóközpontban Gruen a hatalmas kirakatokkal övezett térben létrehozott, szökőkutakkal, padokkal, játékos szobrokkal és színes mozaikokkal díszített tágas udvarral terjesztette ki az árkád koncepcióját. Gruen szavai szerint az oszlopsoros árkád az udvar és a kirakatok találkozásánál ?jellegzetesen városi atmoszférát? teremtett. Túl ezen, a 30 millió dolláros komplexum városi identitását a nagyjából 100 boltnak és a társadalmi élet számos létesítményének ? konferenciatermeknek, óvodának, állatkertnek ? a keveréke biztosította.

?A Northland Center?, jelentette ki Gruen lelkesen, 1954 március 22-én, ?a jövő legelső bevásárlóközpontjója?. A Detroit melletti regionális bevásárlóközpont megépítése után két évvel megnyitotta első teljesen zárt és légkondicionált bevásárlóközpontját Minneapolisban, amelyben két áruház, valamint 72 bolt és társas létesítmény kapott helyet a belső udvar széles tetőzete alatt. Gruen azt állította, hogy minden nagyobb európai város a kereskedelmi és a társas terek szoros kombinációján alapul. Ezzel szemben, kritizált Gruen, az amerikai kertvárosok családi házak halmazából álló egyfunkciós területek. A síváran terpeszkedő kertvárosok társas életének megerősítésére Gruen az úgynevezett ?bevásárlóvárosokban? való elvegyülést javasolta. Az ?emberek építésze?, ahogy magát nevezte, a nagy víziók híveként olyan gigaprojektek építését szorgalmazta, amelyek kombinálták az üzleti és társadalmi tevékenységeket és a kertvárosi közösségi élet kristályosodási pontjait jelentették.

Ekkora léptékű tervekhez nem volt könnyű támogatót találni. Gruennek reklámoznia kellett az ötleteit. A hidegháborús félelmeket kihasználva, a hermetikusan lezárható bevásárlóközpontot úgy mutatta be, mint ami bunkernek és evakuációs zónának is alkalmas szovjet támadás esetén. Az agresszívan hirdetett ?feltartóztatási doktrína? kontextusában a bevásárlóközpont hamarosan a feltartóztatás kézzelfogható szimbólumává vált, két kulcsfontosságú funkció kombinálásával. Befelé, azaz a vásárlók irányába biztonságot, védelmet és menedéket ígért. Érzelmileg fontos, biztos pontot jelentett a burjánzó kertváros lakóinak. Kifelé, a rivális Szovjetunió és a kommunizmus szimpatizánsai irányába a bevásárlóközpont a kapitalizmus felsőbbrendűségét jelezte: a társadalmi egyenlőség és a fogyasztói társadalomban magától értetődő választási szabadság megtestesült bizonyítékát látták benne.

A bunker ikonográfiáját hordozva, a bevásárlóközpont térben jelenítette meg a feltartóztatás külpolitikai stratégiáját és egyidejűleg megteremtette a ?feltartóztatás? további, kifinomultabb formáinak a fizikai előfeltételét. A bevásárlóközpont elősegítette a nők ?feltartóztatását?, akik, miután a katonák visszatértek a II. világháborúból, visszavonultak a foglalkoztatásból s munkaerejüket a gyereknevelésnek, a házimunkának és a fogyasztásnak szentelték. Ezenfelül védett zónát nyújtott a városi környezetet szimuláló, de egyidejűleg a társadalmi homogenitást is biztosító kertvárosok nagyrészt fehér lakosságának. Ennek az együttállásnak köszönhetően, a bevásárlóközpont története elválaszthatatlan a kertvárosi faji ?feltartóztatás? történetétől.

A ?bevásárlóváros? koncepcióját Gruen először 1943-ban mutatta be, az ?194x?, azaz a II. világháború befejezése még ismeretlen évének városára kiírt országos tervpályázat keretében. Az ötvenes évek közepén, amikor Gruen meg tudta valósítani az álmát, a bevásárlóközpont sokkal többet szimbolizált annál, mint amit eredetileg elképzelt. A Gruen első vázlatai és a bevásárlóközpontok elszaporodása között eltelt tizenöt évben a fogyasztás szerepe alapjaiban változott meg az Egyesült Államokban: a háború utáni Amerika számára a fogyasztás már nem az egyik, hanem az egyetlen hajtóerő volt. Az üzlet és az profithajhászó ingatlanpiac győztes hatalmai tizenöt év alatt felfalták az összes szociális teret, ami Gruen eredeti elképzeléseiben szerepelt. A többfunkciós ?bevásárlóváros? óriás pénztermelő gépezetté vált. Az ötvenes években Gruen azt állította, hogy ?bevásárlóvárosai? megkönnyítik a kertvárosi nők életét és integrálják a bevásárlást az életbe. De miközben a bevásárlás kikövezte az utat a posztindusztrializmus felé, a bevásárlóközpont a fogyasztásra épülő gazdaság hajtóerejévé vált: az életet integrálta a vásárlásba.

Az 1960-as években, amikor a fehér középosztály tömeges menekülésbe kezdett a vegyes lakosságú belvárosokból a szegregált kertvárosokba, Gruen figyelme az elhagyatott belvárosi területek revitalizációja felé fordult. Építészirodája a bevásárlóközpont kertvárosi épülettípusát átültette a belvárosba, építészeti prototípusként megteremtette azt városi formájában és végső soron jelentősen hozzájárult a belvárosi területek elüzletiesedéséhez. A hatvanas évek végén, amikor számos amerikai város lángokban állt, Gruen visszatért Bécsbe. A bécsi építészkamara egy leírhatatlanul szimbolikus gesztussal megtagadta Gruentől az ?Architekt? címet, mivel üldözött zsidóként a nemzetiszocialista Bécsben nem tudta befejezni a tanulmányait. Megengedték azonban, hogy titulusát ?architectként?, c-vel használja, mint az angolban, és hogy adományozzon nekik egy jelentősebb összeget, 10.000 osztrák schillinget. Maga Gruen a sejtszerkezetű város koncepciójával kezdett foglalkozni. Megalapította a Zentrum für Umweltfragent (Környezetkutatási Intézet, 1973) és kiadta a Bécsi Chartát, amely válaszként Le Corbusier Athéni Chartájára, az emberközpontú várost a lehető legkompaktabb és legtöbb belső kapcsolattal rendelkező formában körvonalazta. Bécsi irodájában a bécsi városmagot revitalizáló modellen dolgozott.

?Minden intézkedés, amit javasoltam, a városi hatóságok nyílt ellenállásába ütközött. A tervezési bürokrácia szakértőkből állt, akik képtelenek voltak az univerzális gondolkodásra és >>autós idegbajban<< szenvedtek?, írta Gruen kiadatlan önéletrajzában. A hetvenes évek közepén azt javasolta, hogy az egész városközpontot változtassák autómentes övezetté, és bár a tervet visszautasították, a város a Kärntnerstraßét és a Grabent gyalogosövezetté alakította, ami az évek során exkluzív bevásárlónegyeddé vált. Ezzel egyidőben Bécs külterületén megépült az első európai bevásárlóközpont. Gruennek így szembe kellett néznie a sors fintorával: miközben maga a régi európai városközpontot akarta átültetni az amerikai kertvárosba, a bevásárlóközpont eljutott az európai városokig, azzal fenyegetve, hogy megsemmisíti a városi élet Gruen által vallott modelljét. Hátralevő életében Gruen mindig hangsúlyozta, hogy az ingatlancégek eltérítették ?bevásárlóvárosának? koncepcióját és puszta ?pénztermelő gépezetté? süllyesztették. Mindörökre megtagadta ?az apaságot és a tartásdíj fizetését ezeknek a zabiprojektnek”.

Anette Baldauf szociológus és kultúrkritikus, a bécsi Képzőművészeti Akadémia professzora. Kutatásainak középpontjában a városi fejlődés, a feminizmus és a társadalmi mozgalmak témája áll.

2008. február 13.

Forrás: eurozine.com, fordítás: Horváth Olivér

Az én játszóterem – interjú

By | interjú

Beszélgetés Kaspar Astrup Schröderrel, Az én játszóterem c. film rendezőjével és Bjarke Ingels-szel, a koppenhágai Bjarke Ingels Group (BIG) alapítójával

Az én játszóterem valójában két film, nem pusztán egy film a Parkourról, hanem egyszersmind egy film az építészetről és a városi térről, valamint az emberek és az életterük közti kapcsolatról. Az építészetet hagyományosan nem szoktuk ebből a perspektívából vizsgálni.

Kaspar: Amikor elkezdtem próbafelvételeket készíteni a Parkour-csapatokkal, a képeimet az épületel és a térhez igazítottam, de együtt mozogva a srácokkal a térben, mindez valami egészen újszerű tapasztalat volt. Felnyitotta a szememet, sokkal élőbbé és dinamikusabbá tette a teret számomra. Van egy külvárosi rész Koppenhága peremén, ahol a kertesházak között ott áll egy 10 emeletes épület, a HEGY, amit a BIG tervezett. Dánia legjobb Parkour-csapatát filmeztem itt, a Jiyo Teamet, ahogy tetőről tetőre ugráltak. Ebből készítettem egy kisfilmet. Így került Bjarke a képbe, odaadtam neki a filmet, mire azt mondta, hogy ?Ez fantasztikus, soha nem láttuk még az épületeinket ebből a perspektívából, szeretnék jobban a része lenni annak, amit csináltok?. És itt megkezdődött egy párbeszéd köztünk a tér megörökítésének és kihasználásának lehetőségéről, illetve arról, hogy hogyan tud megjelenni az építészet a filmben. Mindenki számára kihívás volt filmet készíteni a Parkourról és egyben az építészetről is.

Bjarke: Amellett, hogy egy nagyon jó eszköze az épület birtokbavételének és rejtett életének bemutatására, lenyűgözően magyarázza a teret is, olyan módon, hogy közvetíti a HEGY körül való mozgás tapasztalatának élményét ? sokkal hatékonyabban, mint bármiféle építészeti fotográfia. Bizonyos szempontból a Parkour-srácok rohangálása a térnek valamifajta kutatásává válik, ahol ők vannak az előtérben az épületek pedig a háttérben. Az épületben zajló életre koncentrálsz, de a teret éled át, ami körülöleli azt. Volt egy olyan érzésem, hogy ez egy fantasztikus módja lehetne az építészeti tapasztalat közvetítésének ? talán jobb, mint bármely más médium, amivel addig találkoztunk ? és elkezdtünk Kasparral arról beszélni, hogy megpróbálunk az építészettel a megvalósítás minden szintjén összefonódni. Az irodában az építészeti maketteket vizsgálva, az építési területen, a félkész épület körül mozogva, később pedig a már kész épületeket belakva.

Mennyire fontos nektek ? rendezőként és építészként ? az a kérdés, hogy hogyan éli meg a közönség a városi teret, amit filmre vesztek, vagy megalkottok, illetve beszéltetek-e erről egymással?

Bjarke: Bármikor, amikor létrehozol egy épületet vagy egy városi teret, részt veszel a város jövőjének alakításában, és ezáltal hozzájárulsz az ottélők kultúrájának és életmódjának alakulásához is, és fontos, hogy az épületet ne statikus művészetként mutatasd be ? az építészeti fotó szokásos eszközével, ami csak arra koncentrál, hogy hogyan esik a fény egy falra. Az én játszóterem persze egy film a Parkourról, de nagyon sokat mond arról is, hogy a közösségi élet és az építészet milyen összetett kapcsolatban van egymással. Az építészet megfigyeli az emberi életet és kísérletet tesz arra, hogy befogadja, aztán az emberi élet továbbfejleszti és félreértelmezi az építészetet, annak érdekében, hogy a lehetőségek birodalmát kitágítsa, és aztán az építészet megint megfigyeli az emberi életet és ez egy folyamatos ismétlődése építésnek és életnek, építésnek és életnek.

Tara Farrel, 2010. november 10.
forrás: objectivecinema.net, fordítás: Buzogány Anna

 

Short Shots Budapest – a zsűri döntése

By | fesztivál infó

Megvan a bejutott filmek listája!

Blahangja | Belépni tilos | Duna Tanösvény | Hangos felületek | Hódítsuk vissza a várost! | Lánchuszár | Menet | Nagyvárosi régészet | Perception | Pesti Kornél | Roadblock | Shimada bácsi kalandjai: A poszt-BKV város | Síkvidéki downhill | Tanyavilág Budapesten | Ültess!

A filmek bemutatására és a közönségszavazásra 2012. március 31-én, szombaton, 20:30-kor kerül sor a Kino Moziban, a díjátadó és ünneplés az Apacuka Varietében.

Döntő a Kinoban március 31-én, szombaton fél 9-kor.

További információ:
http://filmnapok.kek.org.hu/ssb/

 

Think big, act small

By | fesztivál infó

Beszámoló a 2011-es Rotterdami Építészeti Filmfesztiválról

A KÉK ? Kortárs Építészeti Központ 2012 márciusában negyedik alkalommal rendezi meg a Budapesti Építészeti Filmnapokat a Toldi moziban. A Filmnapok ötletadó rendezvénye a Rotterdami Építészeti Filmfesztivál, melynek főszervezője, Jord den Hollander 2005-ös látogatásakor adta az ötletet a KÉK-nek egy saját filmfesztivál létrehozásához. Jord idén vendégül látta a budapesti szervezőket a rotterdami fesztiválon, erről készítettünk beszámolót.
Építészeti Filmnapok Rotterdamban - Fotó: Huszár Daniella + Soltész Noémi    Építészeti Filmnapok Rotterdamban - Fotó: Huszár Daniella + Soltész Noémi
  
A cikk folytatása a hg.hu-n olvasható:

www.hg.hu/cikk/epiteszet/13306-think-big-act-small

Huszár Daniella, Soltész Noémi

Short Shots Budapest

By | fesztivál infó

A Kortárs Építészeti Központ a 4. Budapesti Építészeti Filmnapok keretében, Short Shots Budapest elnevezéssel pályázatot hirdet Budapest-rövidfilmek megvalósítására.

A pályázóktól olyan videómunkák, rövidfilmek elkészítését várjuk, melyek kritikus, problémaorientált módon mutatják be Budapest tereinek és épített környezetének, a városi táj és struktúra egészének átalakulásait, a városhasználat új módjait, újfajta városi funkciók megjelenését ? lehetőleg ezek sajátosságaira, a változások mozgatórugóira és azok következményeire, perspektíváira egyaránt rávilágítva.

További információ: http://filmnapok.kek.org.hu/short-shots/